Сторінка вчителя фізики і математики
УРОК ФІЗИКИ У 11 КЛАСІ Вчитель Борівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Рябошапка Людмила Михайлівна
Тема: ЕЛЕКТРИЧНИЙ СТРУМ У РІЗНИХ СЕРЕДОВИЩАХ
Мета уроку: Навчальна. Повторити та узагальнити основні поняття з теми. Розвиваюча. Формувати вміння аналізувати, розпізнавати фізичні особливості, що характеризують суть проходження електричного струму через різні середовища, сприяти розширенню наукового світогляду.
Виховна. Розкрити роль наукових відкриттів у пізнанні природи, виховувати переконаність у необхідності поглиблювати знання про дослідження фізичних процесів з метою їх практичного використання.
Обладнання. Прилади для демонстрації проходження електричного струму у різних середовищах, проектор, презентація (електричний струм у різних середовищах).
ПЛАН УРОКУ
І. Організація початку уроку.
Учні заходять в клас, по черзі витягують невідому картку із записом ключового слова, яке дасть змогу сісти за ту парту, де вказано назву середовища. У кожного учня таблиця, яку треба заповнити і вкінці уроку підрахувати одержані бали.
КАРТКИ НА ПАРТАХ КАРТКИ ДЛЯУЧНІВ
На картках на парті написано назву середовища.
На картках для учнів написані терміни або формули, що належать до одного із запропонованих середовищ, наприклад, формула залежності питомого опору від температури, терміни: надпровідність, вакуум, електронна гармата, селен, германій, електроліт, плазма, гальванопластика, тощо.учень, який вибрав карту, сідає за парту з назвою того середовища, якому належить термін.
ІІ. Організація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми і завдань уроку: у процесі роботи в парах виконати покрокові завдання і узагальнити матеріал у вигляді таблиці, яка є на кожній парті.
Крок 1. На демонстраційному столі по черзі проводиться експеримент або проектується явище проходження електричного струму в різних середовищах. Завдання: представити свою назву і пояснити, що є носіями струму у заданому середовищі.
Крок 2. Перевірка домашнього завдання. Учням треба було підготувати по 1-2 якісні задачі з кожного параграфа теми.
Наприклад.
Метали:
• Чому електричні лампи розжарювання найчастіше перегоряють у момент ввімкнення? (У момент ввімкнення сила струму набагато більша від номінальної , так як опір холодної нитки розжарювання малий)
• Чим пояснити велику концентрацію електронів провідності в металах? (У середньому кожен атом металу втрачає один електрон, тобто кількість вільних електорів дорівнює кількості атомів в одиниці об’єму металу)
Вакуум:
• Що таке термоелектронна емісія? (Явище вилітання електронів із розігрітого катода «-» до анода «+» під дією електричного поля у вакуумній посудині).
• Які властивості має електронний пучок у вакуумній трубці?
Напівпровідники:
• Чим відрізняються напівпровідники від провідників і діелектриків? (Питомий опір напівпровідників при підвищенні температури не зростає, як у металів, а навпаки, різко зменшується. При низьких температурах напівпровідники ведуть себе, як діелектрики. Опір провідників залежить ще від освітленості).
• Що таке дірка? (З підвищенням температури або при освітленні напівпровідників, руйнуються зв’язки електрона з атомом у кристалічній решітці і з’являється, так зване, вакантне місце – дірка).
Рідини:
• Навести приклади практичного використання електролізу. (гальваностегія, гальванопластика, електролітичне рафінування, електролітичне полірування).
Гази:
• Де використовують дуговий розряд? (Для зварювання та різання металів)
• Чому провід у мережах високої напруги не вкритий шаром ізоляції? (Повітря, як і будь-який газ, у звичайних умовах є діелектриком)
Крок 3. Пояснити фізичні процеси у літературних творах.
• ЭЛЕКТРИЧЕСКИЕ СВЕТЫ
Мы электрические светы Над шумной уличной толпой. Ей наши рдяные приветы И ей наш отсвет голубой! Качаясь на стеблях высоких, Горя в преддверьях синема, И искрясь из витрин глубоких, Мы – дождь, мы – блеск, Мы – жизнь сама!
(В. Брюсов)
- Який вид газового розряду спостерігається в газоосвітлювальних трубках? (Тліючий розряд)
- ЕЕ МОНОЛОГ
Я знаю, жгут бесценные дары: Жжет молния надменные вершины, Поэт – из перлов бурные костры, И фабрикант – дубравы для машин. Бесчувственные жгут сердца, Забывшие для них про все на свете, Разбойник жжет святилище двора, Грядущегося пиршеством столетий.
(И. Северянин) Чому блискавка частіше всього влучає у верхівки дерев? (заряд накопичується на вістрях гострих предметів)
- КАПИТАНЫ
Там волны с блесками и всплесками Непрекращаемого танца, И там летит скачками резкими Корабль Летучего Голландца. Ни риф, ни мель ему не встретятся. Но, знак печали и нечастий, - Огни святого Эльма светятся, Усеяв борт его и снасти. ( Н. Гумилев). Як пояснити виникнення вогнів Святого Ельма на кораблях? (На вістрях мачт виникає коронний розряд)
• ХВАЛА ЧЕЛОВЕКА
Змея, жалившего жадно с неба выступы дубов, Изловил ты беспощадно, неустанный зверолов И, шипя под хрупким шаром, И в стекле согнут в дугу, Он теперь, покорный чарам, Светит хитрому врагу.
(В. Брюсов)
- Яке явище природи можна пізнати в образі змія? (- іскровий розряд)
• УСПОКОЕНИЕ
Гроза пропела – еще, курясь, лежал високий дуб, перунами сраженный, И сизый дым с вервей его бежал По зелени, грозою освеженной. (Ф. Тютчев) - Чому дуб найчастіше всіх дерев б’ється блискавкою? (Листки дуба великі за розмірами і містять багато вологи)
• ВЕЧЕРНЕЕ РАЗМЫШЛЕНИЕ
Но где ж, натура, твой Закон? С полночных стран встает заря! Не сонце ль ставит там свой трон? Не льдисты ль мечут огнь моря? Се хладный пламень нас покрыл, Се в ночь на землю день вступил? Что зыблет ясный ночью луч? Что тонкий пламень в твердь разит? Как молния без грозных туч Стремится от земли в зенит? Как может бать, чтоб мерзлый пар Среди зимы рождал пожар?
(М. Ломоносов)
- Яке фізичне явище можна пізнати в цих рядках? (полярне сяйво)
Крок 4. Розв’язування розрахункових задач. Метали. При якій температурі опір опір срібного провідника стане удвічі більший, ніж при 00 С?
Вакуум. Відстань між катодом і анодом становить 30 см. За який час електрони проходять цю відстань, якщо анодна напруга становить 20000В?
Напівпровідник. Знайти опір напівпровідникового діода в прямому і зворотному напрямках струму, якщо при напрузі на діоді 0,5 В сила струму 5мА, а при напрузі 10 В сила струму 0,1 мА.
Рідини. Знайти електрохімічний еквівалент тривалентного кобальту.
Гази. Концентрація іонізованих молекул повітря за нормальних умов дорівнює 2,7 .1022 м-3. Скільки відсотків молекул іонізовано? Який ступінь іонізації плазми?
Плазма. При якій температурі у повітрі буде цілком іонізована плазма? Енергія іонізації молекул азоту 2,5 10-18Дж.
Крок 5. Скласти узагальнюючу таблицю і оцінити свою роботу.Для учнів, які сидять у групі "Метали"
Програма роботи учня Самооцінювання
Крок 1. Представити назву фізичного явища, яке випало (1б)
Крок 2. Впізнати своє явище у презентації і пояснити (1б)
Крок 3. Відповісти на запитання (2б)
Крок 4. Пояснення фізичних процесів у літературних творах (2б)
Крок 5. Розв’язати задачу. При якій температурі опір срібного провідника стане удвічі більший, ніж при 00 С? (3б)
Крок 6. Заповнити таблицю у зошиті (3б)
Середовище Носії електричного струму Основні поняття, закони Застосування
Метали
Вакуум
Напівпровідники
Рідини
Гази
Плазма
Для учнів, які сидять у групі "Вакуум"
Програма роботи учня Самооцінювання
Крок 1. Представити назву фізичного явища, яке випало (1б)
Крок 2. Впізнати своє явище у презентації і пояснити (1б)
Крок 3. Відповісти на запитання (2б)
Крок 4. Пояснення фізичних процесів у літературних творах (2б)
Крок 5. Розв’язати задачу. Відстань між катодом і анодом становить 30 см. За який час електрони проходять цю відстань, якщо анодна напруга становить 20000 В? (3б)
Крок 6. Заповнити таблицю у зошиті (3б)
Середовище Носії електричного струму Ключові слова Застосування
Метали
Вакуум
Напівпровідники
Рідини
Гази
Плазма
Для учнів, які сидять у групі "Напівпровідники"
Програма роботи учня Самооцінювання
Крок 1. Представити назву фізичного явища, яке випало (1б)
Крок 2. Впізнати своє явище у презентації і пояснити (1б)
Крок 3. Відповісти на запитання (2б)
Крок 4. Пояснення фізичних процесів у літературних творах (2б)
Крок 5. Розв’язати задачу. Знайти опір напівпровідникового діода в прямому і зворотному напрямках струму, якщо при напрузі на діоді 0,5 В сила струму 5мА, а при напрузі – 10 В сила струму 0,1 мА. (3б)
Крок 6. Заповнити таблицю у зошиті (3б)
Середовище Носії електричного струму Ключові слова Застосування
Метали
Вакуум
Напівпровідники
Рідини
Гази
Плазма
Для учнів, які сидять у групі "Рідини"
Програма роботи учня Самооцінювання
Крок 1. Представити назву фізичного явища, яке випало (1б)
Крок 2. Впізнати своє явище у презентації і пояснити (1б)
Крок 3. Відповісти на запитання (2б)
Крок 4. Пояснення фізичних процесів у літературних творах (2б)
Крок 5. Розв’язати задачу. Знайти електрохімічний еквівалент тривалентного кобальту. (3б)
Крок 6. Заповнити таблицю у зошиті (3б)
Середовище Носії електричного струму Ключові слова Застосування
Метали
Вакуум
Напівпровідники
Рідини
Гази
Плазма
Для учнів групи "Гази"
Програма роботи учня Самооцінювання
Крок 1. Представити назву фізичного явища, яке випало (1б)
Крок 2. Впізнати своє явище у презентації і пояснити (1б)
Крок 3. Відповісти на запитання (2б)
Крок 4. Пояснення фізичних процесів у літературних творах (2б)
Крок 5. Розв’язати задачу. Концентрація іонізованих молекул повітря за нормальних умов дорівнює 2,7 .1022 м-3. Скільки відсотків молекул іонізовано? Який ступінь іонізації плазми?(3б)
Крок 6. Заповнити таблицю у зошиті (3б)
Середовище Носії електричного струму Ключові слова Застосування
Метали
Вакуум
Напівпровідники
Рідини
Гази
Плазма
Для учнів групи "Плазма"
Програма роботи учня Самооцінювання
Крок 1. Представити назву фізичного явища, яке випало (1б)
Крок 2. Впізнати своє явище у презентації і пояснити (1б)
Крок 3. Відповісти на запитання (2б)
Крок 4. Пояснення фізичних процесів у літературних творах (2б)
Крок 5. Розв’язати задачу. . При якій температурі у повітрі буде цілком іонізована плазма? Енергія іонізації молекул азоту 2,5 10-18Дж. (3б)
Крок 6. Заповнити таблицю у зошиті (3б)
Середовище Носії електричного струму Ключові слова Застосування
Метали
Вакуум
Напівпровідники
Рідини
Гази
Плазма
Підписатися на:
Дописи (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар