Головна

"Завдяки істинним знанням ти будеш набагато сміливішим і досконалішим у кожній справі."
                                                                                                                Альбрехт Дюрер
  39 років я крокую стежкою вчителя, вчителя фізики, астрономії, математики, 28 з яких на посаді заступника директора.  Це не прсто  професія, це стан душі, здійснена дитяча мрія:  прагнення до  пізнання, до неперервного самовдосконалення,  захоплення шкільним життям, прагнення навчити дітей того, що доступно мені, зацікавити матеріалом і доступно його викладати. Найголовніше в школі -це спілкування з дітьми, з колегами, яке дає задоволення й душевний комфорт. Мене радує, коли на моїх очах з маленьких несміливих малюків виростають інтелектуально і фізично розвинені,  з духовним потенціалом, зі сформованими вольовими особистісними рисами  молоді люди. Я сумую, коли вони покидають школу і трішки навіть заздрю їм, тому що в них попереду дивні відкриття. Приємно усвідомлювати, що поруч зі мною є люди, з якими ми йдемо одним шляхом. Це мої молоді вчителі і досвідчені талановиті педагоги,  Велику роль у моєму становленні як керівника відіграла моя колега заслужений вчитель України, колишній директор нашої школи Кордонець Катерина Юхимівна. Вона відкрила мені багато секретів не тільки методики викладання, а основний принцип управлінської діяльності - це принцип системного підходу. Системне управління забезпечує створення оптимальної інтеграції, згуртованості, розвиток  інтересу вчителів у постійному підвищенні свого професійного, загальнокультурного та загальноосвітнього рівнів.
Основними функціями заступника директора вважаю організаційну, проектувальну, діагностичну, мотиваційно-спонукальну, контрольно-оцінну, координаційно-корекційну.
Завдяки   педагогічному таланту Катерини Юхимівни і вмінню бути на крок попереду в освітній процес нашої  школи впроваджено проектну технологію, елементи технології адаптивного навчання, продуктивне навчання і   компететнтнісно - орієнтований підхід. По- перше, це цікаво й потрібно дітям. По-друге, це цікаво мені і моїм колегам.
З ініціативи Катерини Юхимівниу на базі нпшої школи створено районне наукове товариство "Надія", мета якго розвиток в учнів науково-дослідницьких умінь та навичок. Учителі школи є керівниками накових секцій. Учні нашої школи кожного року беруть участь у конкурсах науково-дослідних робіт МАН і мають певні досягнення на конкурсах районного і обласного рівнів.
З приходом нового директора Крамар Вікторії Василівни системність у розвитку школи вийшла на новий виток. Управлінська  майстерність і професійні уміння нового керівника спрямовують колектив на безперервний творчий процес, зростання іміджу школи, її конкурентоспроможності.Школа має свої традиції, має своє спортивне свято "Банановий турнір", який проводиться кожного року до дня Захисника Вітчизни. Спонсорами свята є випускники школи, для яких спорт залишився невід'ємною частиною їхнього життя.











Засідання Борівського освітнього округу з проблем реалізації Державного Стандарту початкової освіти.
Дата проведення: 23.02.2016.
Мета: визначити основні проблеми реалізації ДС початкової загальної освіти; проаналізувати основні шляхи та методи вирішення проблем впровадження ДС в суб’єктах освітнього округу; здійснити обмін досвідом з питань впровадження та проблем реалізації ДС; скоординувати роботу суб’єктів округу з метою забезпечення ефективності реалізації змісту ДС та підвищення якості початкової освіти.
Доповідь.  Головні проблеми впровадження ДС початкової освіти
Вже четвертий рік початкова школа працює за новими ДС і можна відмітити як позитивні зміни так і проблеми, з якими зустрілися як вчителі так і учні і батьки.
1. Перше, що слід відмітити, це те, що новий ДС – вимога часу. Якщо попередній Державний стандарт передбачав набуття учнями певної системи знань, то Нова редакція спрямована на забезпечення пізнавального інтересу учнів, задоволення від процесу і результату навчання, психологічного комфорту, відчуття особистісного успіху,  посилення особистісно зорієнтованого підходу  до освітнього процесу.  Це вимагає від вчителя суттєвих змін його ролі у процесі навчання. Він перестає бути беззаперечним лідером і прикладом для наслідування, а стає наставником, консультантом. Це вимагає від учителя нового підходу до підготовки і побудови уроку, оволодіння ним не просто новою методикою, новим змістом освіти, а перехід на нову технологію, яка має назву особистісно-зорієнтована, яка спирається на певні принципи, вимоги, що відповідають сучасним досягненням психолого-педагогічної науки, має відповідні функції. Де учитель має навчитись такої технології? У шкільному М\О, у роботі над методичною проблемою школи , у самоосвітній діяльності. Велика відповідальність лягає на керівника ШМО, методичну службу школи. Слід відмітити роботу керівника ШМО Боднар О.С. над даною проблемою. Вони тривалий час працювали над конструюванням уроків за даною технологією. Спочатку це вимагало певних зусиль, але на даному етапі увійшло в звичайний ритм і використання елементів даної технології можна побачити як на уроках так і при перевірці поурочних планів, де етапи уроку мають назви: етап проектування, попередні завдання, мотивація, рефлексія. Паралельно до процесу впровадження нового ДС у школі працювала проблемна група з питань застосування особистісно- зорієнтованої технології, діяльність якої відіграла певну роль в підвищенні професійного рівня вчителів школи.
2. По –друге,  слід зупинитись на тому,   що ДС спрямований на задоволення освітнього  замовлення нашої держави, сучасного суспільства, яке потребує особистостей, здатних свідомо діяти, приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін, розуміти ці зміни, мати відповідні  знання у  сферах прав та обов’язків демократичного суспільства,  які б давали можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах.  Іншими словами ДС ґрунтується на засадах компетентнісно-орієнтованого  підходу, що зумовлює чітке визначення результативної складової засвоєння змісту початкової загальної освіти.  Звідси випливає нове завдання вчителя – оволодіння компетентнісно –зорієнтованою технологією навчання і виховання.  Дана технологія має свої науково-методологічні основи і спрямована на досягнення результатів, якими є   ієрархічно- підпорядковані  компетентності учнів, як ключова, загально предметна і предметна.  Протягом навчання у початковій школі учні повинні оволодіти ключовими компетентностями,  які передбачають їх особистісно-соціальний  та інтелектуальний розвиток. Компетентність – це складна категорія, набагато складніша ніж ЗУН, на які була зорієнтована стара редакція ДС. Компетентність – це набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватись на практиці. Це одне означення вимагає від учителя копіткої праці, навчання  і консруювання уроків відповідно до вимог компететнісно-орієнтованої технології. Наша школа вже четвертий рік працює над проблемою впровадження компететнісно-орієнтованоїтехнології, тому проблем тут так само багато як і досягнень. Предметом обговорень на педрадах, на засіданнях М\О, на відкритих уроках,  у практичних завданнях методичної служби  є проблеми формування ключових компетентностей учнів (загальнокультурної, громадянської, здоров`язбережувальної, інформаційнокомунікативної, екологічної, соціальної).
3. По –третє , ДС передбачає зорієнтованість змісту освіти на соціалізацію особистості молодшого школяра (суспільствознавство - 1 год. у 3-4 класах);  передбачення діяльнісної лінії в кожній освітній галузі; - можливість самореалізації учня в процесі опанування практичною складовою освітніх галузей; - поступове впровадження Державного стандарту в практику старшої школи. Діяльнісний підхід – це спрямованість процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань з різних навчальних предметів, успішну адаптацію людини у соціумі, формування дослідницько-експериментальних умінь та навичок самоосвіти. Новий Державний стандарт Освітня галузь – «Суспільствознавство» – 3-4 клас по 1год, зокрема тема «Людина у світі» передбачає активне спілкування дітей з природнім і соціальним оточенням, накопичення досвіду особистісного ставлення до системи цінностей демократичного суспільства . Треба знати права споживача, виявляти інтерес до розв`язання проблем, які впливають на життя місцевих громад і країни в цілому                                                                                                                 Освітня галузь «Природознавство» - по 2 год у 1-4 кл. у теми «Рідний край»  «Охорона і збереження природи» «Методи пізнання природи» добавлено вимогу: уміти фіксувати результати спостережень і дослідів, користуватися приладами, схемами, таблицями, діаграмами. Кожний розділ програми передбачає проведення дослідницького практикуму, мета якого – вироблення дослідницьких умінь у процесі розв`язання завдань практичного спрямування. Для узагальнення вивченого матеріалу програма кожного класу містить розділ «Запитання у природи», пошук відповіді на які потребує інтеграції знань і передбачає застосування активних методів навчання та впровадження елементів проектної діяльності.
Знов саме від учителя залежить наскільки успішно буде реалізований  зазначений у ДС діяльнісний підхід. Відповідно перед учителем постає завдання не примушувати, а мотивувати їх до тієї чи іншої діяльності, формувати потребу у виконанні завдань, сприяти отриманню досвіду творчої діяльності та емоційнісного ставлення до знань і процесу їх отримання. Саме таку мету має організація методичної роботи вчителів над проблемою впровадження  елементів дослідницько-експериментальної технології., а також проектна технологія, яка давно проникла у всі сфери шкільного життя, зокрема робота шкільного наукового товариства. Такі види роботи вчать учнів застосовувати  знання, уміння  та особистий досвід у  предметно-перетворювальній діяльності.
4. По- четверте. Наступною особливістю і вимогою часу є впровадження у початкову школу ІКТ. 1год з 2 класу. Важко собі уявити сучасне життя без комп’ютера  і його можливостей. Знання  про Інтернет , основні послуги, уміння здійснювати простий пошук інформації, отримувати та надсилати листи -  це знову  лягає на плечі вчителя. Підготовка вчителя початкових класів є формальною, тому одним з основних напрямків методичної роботи  школи  є проблемний семінар «Функції і можливості  ІКТ»., яким керує учитель інформатики Доканін Н.А.  Виконання  навчальних програм з усіх дисциплін  шкільної освіти  передбачає широке застосування можливостей комп’ютера, тому використання ІКТ у роботі вчителя і надалі залишається одним із пріоритетних завдань.
5. Наступною вимогою ДС є особливості викладання іноземної мови з 1 класу. Для розв’язання даної проблеми у нас створена творча група вчителів з питань впровадження ДС, якою керує Плакида Ю.В. про роботу цієї групи вона розповість пізніше.
6. Можна назвати ще цілий ряд нововведень, що випливають з ДС, зокрема:
Освітня галузь «Мови і література» Соціокультурна змістова лінія передбачає знання культурних цінностей свого та інших народів, уміти обмінюватись інформацією і висловлювати свої погляди, встановлювати соціальний контакт.
Освітня галузь «Здоров`я і фізична культура» включає 4 змістовні лінії «Здоров`я людини» «Фізична складова здоров`я»  «Соціальна складова здоров`я»  «Психічна та духовна складові  здоров`я» передбачає використання здоровязбережувальної технології. Навчальний матеріал розділений не за видами спорту,а за «школами», вимоги для учнів не передбачають здачу обов`язкових нормативів і складені на основі врахування стану здоров`я кожної дитини. Важливою є соціальна складова, яка передбачає знання прав дитини на здоров’я  в сім’ї та суспільстві.


ВИХОДЯЧИ З ТИХ ПРОБЛЕМ, ЩО ВИНИКАЮТЬ У ПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ НОВИХ ДС, НАЙБІЛЬША ПИТОМА ВАГА ПРОБЛЕМ ЛЯГАЄ НА ВЧИТЕЛЯ, НАСАМПЕРЕД  ВІН ПОВИНЕН УСВІДОМИТИ, ЩО НА ДАНОМУ ЕТАПІ ЗМІНЮЮТЬСЯ ЙОГО ФУНКЦІЇ:
а). створення умов для прояву самостійності, творчості учнів,  відповідальності за навчальну працю, створення учнями власних продуктів в освоєнні знань  (функція сприяння навчанню);
б). формування мотивації навчальної діяльності;
в) проектування спільно з учнем індивідуального освітнього маршруту (функція проектування);
г). координація навчальної діяльності учнів (управлінська функція);
д).  конструювання нових завдань, узагальнених способів діяльності для отримання оцінок навчальних досягнень (моніторингова функція)
 навчитися цього вчитель має у школі, у процесі самоосвітньої діяльності і роботі М\О.
ЗАВДАННЯМ МЕТОДИЧНОГО ОБ’ЄДНАННЯ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ Є СПРИЯННЯ УМОВ ДЛЯ ОВОЛОДІННЯ УЧИТЕЛЯМИ СУЧАСНИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ, СРЯМОВАНИМИ НА ТЕ,  ЩОБ ДИТИНА ЗРОЗУМІЛА ТА ОСМИCЛИЛА СВОЄ ЖИТТЯ, НАВЧИЛАСЯ САМОСТІЙНО ВИРІШУВАТИ ЯК ЩОДЕННІ ЖИТТЄВІ ЗАВДАННЯ, ТАК І СКЛАДНІ ПРОБЛЕМИ, ТОБТО СТАЛА ЖИТТЄВОКОМПЕТЕНТНОЮ, ЖИТТЄСТІЙКОЮ, ЖИТТЄЗДАТНОЮ.


Проект рішення засідання Борівського освітнього округу на тему: «Головні проблеми впровадження Державного Стандарту початкової освіти»
1. Учителям початкової ланки:
1.1. З метою забезпечення розвитку пізнавальних можливостей та потреб учнів, на виконання вимог ДС продовжити використовувати у своїй роботі технологію особистісно-орієнтованого навчання.
1.2. З метою забезпечення особистісно-соціального та інтелектуального розвитку, формування академічних, соціокультурних та соціально-психологічних  здібностей учнів застосовувати компетентнісно -орієнтовану технологію.
1.3. З метою реалізації діяльнісної лінії ДС, розвитку творчого потенціалу продовжити використовувати проектну технологію, дослідницько-пошукові методи.
1.4. З метою формування та розвитку в учнів інформаційно-комунікаційної компетентності використовувати мультимедійні та електронні засоби навчання.
1.5. З метою збереження і зміцнення здоров’я та фізичного розвитку учнів продовжувати використовувати здоров’язбережувальні технології.
2. Керівникам методичних об’єднань початкової ланки суб’єктів округу:
2.1. З метою підвищення професійного рівня, розширення самоосвітньої діяльності, обміну досвідом продовжити спільні засідання методичних об’єднань початкової ланки суб’єктів округу.
2.2. Провести для вчителів початкової ланки педагогічні читання «Особистісно-орієнтоване навчання» за працями сучасного педагога І.С. Якиманської.
2.3. Провести майстер-класи за особистісно-орієнтованою технологією.
2.4. Організувати практикум для вчителів початкових класів з конструювання нових завдань для отримання аргументованих оцінок навчальних досягнень учнів.
3. Соціально-психологічним службам суб’єктів округу:
3.1. Забезпечити психолого-педагогічну підтримку та супровід всіх учасників освітнього процесу в умовах реалізації ДС.
3.2. Спланувати роботу з батьками майбутніх першокласників щодо готовності їх до нової соціальної ролі.
4. Директорам шкіл суб’єктів освітнього округу, керівникам ДНЗ:
4.1. З метою забезпечення наступності та перспективності освітнього процесу, соціокультурної адаптації дітей старшого дошкільного віку до умов навчання в початковій школі здійснювати реалізацію моделей співпраці школи з ДНЗ.
4.2. З метою обміну досвідом з питань впровадження сучасних освітніх технологій впровадження сучасних освітніх технологій продовжити співпрацю між суб’єктами освітнього округу.
4.3. З метою вивчення якості початкової освіти  відповідно до вимог ДС  продовжити моніторинг рівня навчальних досягнень учнів.
4.4. З метою забезпечення ефективності та модернізації роботи вчителів , які викладають предмети в початковій ланці, продовжити роботу творчої групи.
4.5. Скоригувати систему заходів для реалізації мети діяльності окружної методичної служби Борівського освітнього округу з урахуванням пропозицій суб’єктів округу.




Немає коментарів:

Дописати коментар